Zaznacz stronę

GRAFIKA KOMPUTEROWA

          Prezentowane prace są efektem zafascynowania się możliwościami grafiki komputerowej. To odmienne od klasycznych – medium, które w postaci graficznego oprogramowania i tabletu graficznego, staje się równoprawnym narzędziem w procesie tworzenia. Spod elektronicznego piórka wyłaniają się pełne fantazji obrazy kreowanej na nowo rzeczywistości, w której dominują elementy przyrody przeplatające się z fantastyczną wizją innego świata. Wydawać by się mogło , że technika komputerowa to jedynie zimne i bez wyrazu narzędzie, które dyktuje swoje warunki i samo decyduje o efekcie końcowym wygenerowanej myśli twórczej. Nic bardziej mylnego. Program graficzny traktuję bowiem jak nowoczesny pędzel lub ołówek, który równie posłusznie przenosi moje wizje na ekran monitora, co tradycyjne narzędzia na blejtram czy papier. Wirtualne krainy, wszechświat, nowe technologie… to wszystko jest poszukiwaniem i jakby zaproszeniem do odnalezienia nowego miejsca kontemplacji artystycznej wizji nowego świata.

        Tak oto pojawia się nowy aspekt natury tworzenia, digital art (grafika komputerowa), zawarty w budującej się na nowo relacji:  twórca człowiek – odtwórca maszyna , gdzie maszyna, jaką jest komputer,  staje się narzędziem do poruszania się w cyberprzestrzeni a więc w obszarze jak najbardziej sprzyjającym realizacji form fantasy. A to , mnie – twórcę, w tym warsztacie pracy najbardziej pasjonuje.

        Grafika komputerowa to praca z warsztatem nieograniczonych możliwości dla mojej wyobraźni. Obrazy które rysuję piórkiem elektronicznym na tablecie są tym co pozwala wyrazić obszary obce dla technik tradycyjnych i blejtramu czy arkusza papieru. To prawdziwe wyzwanie ale też i frajda, która daje mi sporo radości i satysfakcji.

Grafika komputerowa – dziedzina informatyki zajmująca się wykorzystaniem technik komputerowych do celów wizualizacji artystycznej oraz wizualizacji rzeczywistości. Grafika komputerowa jest obecnie narzędziem powszechnie stosowanym w nauce, technice oraz rozrywce.Chociaż grafika komputerowa koncentruje się głównie na specjalistycznych algorytmach i strukturach danych, to jednak siłą rzeczy musi czerpać wiedzę z rzeczywistości. Na przykład, aby uzyskać obrazy fotorealistyczne, należy wiedzieć, jak w rzeczywistym świecie światło oddziałuje z przedmiotami. Podobnie, aby symulacja jazdy samochodem była jak najwierniejsza, należy wiedzieć, jak obiekty fizyczne ze sobą oddziałują.Od lat dziewięćdziesiątych XX wieku grafika komputerowa jest też kolejną dyscypliną artystyczną. Nazywa się ją malarstwem cyfrowym, a dzieła powstałe przy jej zastosowaniu grafiką cyfrową lub infografiką.Początki grafiki komputerowej sięgają lat pięćdziesiątych XX wieku, jednak – ze względu na duże koszty komputerów i urządzeń graficznych – aż do lat 80. grafika komputerowa była wąską specjalizacją, a na jej zastosowania praktyczne mogły pozwolić sobie ośrodki badawcze, duże firmy oraz instytucje rządowe. Dopiero gdy w latach dziewięćdziesiątych rozpowszechniły się komputery osobiste, grafika komputerowa stała się czymś powszechnym.